måndag 26 mars 2012

hur jag gör snygga slitningar.

 Jag använder mig av en sprättare , har man ingen sån går en vass kniv också bra. Använd helst inte sax, det är svårt att få det rakt då. Tycker jag iallafall.
Skär upp raka linjer så stort du vill att hålet ska vara. Tänk på att om du vill ha ett fyrkantigt hål ska du göra som på bilden , vill du ha ett runt hål ska du göra mitten skåran längst och minska vartefter uppåt och neråt.
Sedan drar du upp de vita trådarna försiktigt med sprättaren eller en nål.
 Tills det ser ut ungefär såhär som bilden ovanför
 Då börjar du dra i de blå trådarna
 Och så fortsätter du tills du gjort hela hålet
 När hela hålet är klart brukar jag klippa av lösa vita trådar på sidorna , för några går alltid av när man sprättar i början
Sedan sandpapprar jag försiktigt kanterna runt hålet för att det inte ska se så nytt ut.
Jag använder ett mjuk "kloss" som är som ett fint sandpapper , men vanligt sandpapper går också bra , sålänge det är ganska fint och inte för grovt/vasst , då kan man lyckas ha sönder trådarna.
Brukar även ta några trådar i taget och tvinna dom mellan fingrarna så att dom fastnar ihop som på bilden ovanför!

Det finns säkert en massa sätt att slita jeans på , men såhär gör jag när jag vill göra hål iaf.
Hoppas detta hjälper till!

1 kommentar:

  1. kanoners, tack så jätte mycket! den bästa instruktionen jag har hittat än så länge :) & ac/dc linnet i inlägget under är sinnes sjukt snyggt!

    SvaraRadera