torsdag 26 april 2012

Dipdye


Är fortfarande symaskinslös så nu har jag gett mig på projekt jag sparat i flera veckor.
De här shortsen blekte jag med klorin för mer än en månad sedan , det luktar ju inte så gott efteråt så egentligen skulle jag slängt dom i tvättmaskinen direkt efteråt , men jag orkade inte så dom fick ligga ett tag . Men igår tog jag tag i dom och klippte till dom nertill och fransade kanterna , sen slängde jag dom i maskinen och så fick dom torka inatt , och idag fick dom sig några nitar i fickan.. Fina?? Jag gillar dom!
Nu ska jag prova att batikmönstra ett par med klorin nån dag , och kanske färga ett par andra i nån fin färg..

2 kommentarer:

  1. Kan du inte berätta hur man gör med klorin? tycker det verkar lite läskigt! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Självklart. Nu minns jag inte exakt måtten men det står på flaskan. Jag blandade ut klorinet med vatten i en hink, sedan stoppade jag ner halva shortsen i bara, vill man ha mindre blekt ska man tänka på att shortsen suger upp vätskan och det blir lite längre upp / ner än man tänkt sig. Sedan är det bara att vänta, görs med fördel utomhus då mitt badrum luktade klorin ett bra tag efter. Kolla till dom då och då, jag var för dålig på att vänta så jag tog ur dom lite för tidigt, hade velat haft dom lite ljusare. Sen sköljde jag dom i duschen , och tvättade dom i tvättmaskinen , stoppade i ett vitt lakan också för att slippa tvätta bara shortsen , och det gick bra.. Inget förstört lakan :) så förutom lukten så är det inte så farligt, men jag kanske hade tur, försök dig inte på detta med dina favoritshorts ifall det blir fel. Det står ju faktiskt på flaskan att man inte ska bleka jeans med klorin. Men det struntade jag i :) lycka till om du testar själv

      Radera